Monday 27 August 2012

Moto untuk Gembira



Baru-baru ini ada seorang teman rapat memberitahu aku moto kegembiraannya atau ‘inner peace’. Inilah apa yang beliau katakan, “My happiness and peace comes from me, just enjoy being me. I live for myself. No longer looking for others’ approval or vindication. No longer a people pleaser.”
(Kegembiraanku dan ketenangan datangnya dari diri aku sendiri, hanya menikmati menjadi diri sendiri. Aku hidup untuk aku. Tidak lagi mengharapkan kelulusan dari sesiapa mahupun pengesahan. Bukan hidup untuk menyukakan orang lain.)
Aku setuju 110% dengan apa yang teman aku katakan sebab masa muda-muda dulu memang itulah moto hidup aku. Akan tetapi bila masa berlalu, ‘musim’ silih berganti, aku jadi lupa.
Moto tersebut mungkin kedengaran macam sedikit pentingkan diri sendiri tapi tidak sebenarnya. Sekarang aku semakin faham moto tersebut. Masa muda-muda dulu memang moto itu aku gunakan ada sedikit untuk kepentingan diri, aku mengaku.;) Akan tetapi , bila usia sudah meningkat sekarang barulah aku rasa aku memahami sepenuhnya maksud yang tersirat.
Terima kasih G sebab mengingatkan aku.



No comments:

Post a Comment