Monday 27 August 2012

Tolonglah diamkan itik tu!


Ada hari-harinya itik aku tidak berhenti-henti bercakap hingga aku rasakan seperti hendak menjerit. “Tolonglah diam!!”…”kuek, kuek,kuek,kuek,kuek…”…”Dahlah tu….”…”kuek,kuek,kuek,kuek…”..”tidak…”..”kuek,kuek,kuek”..”bukan gitu…”..”kuek,kuek”…


Itik aku menipu. Ia membuat andaian. Ia memadamkan. Ia memutar-belit.
Kebiasaannya aku kalah dengan itik aku. Kalah teruk. Akan tetapi, selepas aku baca satu posting oleh Sean Croxton di sini,
http://undergroundwellness.com/tag/shut-the-duck-up/ aku sudah boleh sedikit mengawal itik aku, paling tidak aku sudah boleh perlahankan sedikit suaranya. Sebenarnya, term ‘itik’ itu pun aku pinjam dari beliau.
“Manusia akan menterjemahkan pengalaman mereka menerusi tutur kata. ‘Itik’ ialah pengalaman kita yang kita tidak luahkan melalui perkataan atau percakapan, ianya apa yang kita cuma dengar dalam kepala (chatterbox). Cara kita melihat dunia akan menentukan tingkahlaku atau perangai kita.
Sistem saraf (nervous system) kita memang suka membuat andaian, memutar belit dan memadamkan segala yang berlaku di sekeliling kita.”
Membuat andaian. Contohnya, semasa sekolah rendah dulu aku pernah dimarah, dicubit hingga lebam dan ditampar oleh guru besar. Disebabkan aku nakal semasa di sekolah menengah, aku kerap didenda oleh warden dan guru-guru. Jadi berdasarkan pengalaman itu aku membuat andaian bahawa guru-guru adalah garang. Hasilnya, apabila aku berjumpa dengan seorang guru, susah untuk aku berkomunikasi dengannya walaupun aku jauh lebih tua darinya.
Ianya boleh jadi baik dan boleh jadi tidak.


“‘Memadamkan’ ialah proses dimana kita cuma memilih untuk memberi perhatian kepada dimensi tertentu terhadap pengalaman kita dan mengecualikan yang lain. (Kalau bahasa kita “sengaja buat-buat lupa…”)
Contohnya, itik aku selalu mengatakan bahawa aku tidak disukai (andaian).
Tiada seorang pun yang sukakan aku. Betulkah? Memang betul ke? Tiada seorang pun dalam sejarah hidup aku yang suka?
Ianya penipuan, membohong, pedooh (kata orang Temerloh)…
Tetapi aku percaya sepenuh hati.
Bayangkanlah bagaimana ianya mempengaruhi interaksi aku dengan orang lain. Aku tidak cuba pun untuk connect dengan orang sebab aku sudah tahu yang mereka tidak sukakan aku. Aku sudah ambil semua pengalaman sosial yang positif dan masukkannya ke dalam junk folder dan delete semuanya."
Aku memang boleh relate dengan yang itu…

No comments:

Post a Comment