Thursday 30 August 2012

Resepi 'Jus Pegaga dan Ulam Raja'

Resepi ini aku dapat ketika blogwalking dan aku copy paste. Aku mohon maaf kepada tuan blog sebab aku sudah kehilangan linknya. Insyaallah aku akan link bila aku jumpa.http://fit4lifejourney.blogspot.com/2012/06/jus-hijau.html




Jus Pegaga dan Ulam Raja

Cara saya sediakan, hanya menggunakan sayur/ulaman dan buah-buahan tempatan.Setakat ini, saya menggunakan ulam raja, daun pandan & ulam pegaga.Selain senang diperolehi,sekurang-kurangnya saya dapat memartabatkan ulam-ulaman dan buah-buahan tempatan.Ulam-ulaman tempatan juga mempunyai nilai nutrisi yg tinggi.Betul tak? :)

Untuk memaniskan, saya hanya menggunakan buah-buahan segar seperti tembikai, nenas. Kalau tak pun saya capurkan dengan sedikit madu.Tak perlu ditambah gula atau pemanis yg lain.Semuanya bahan2 semulajadi & segar(tiada bahan telah diproses digunakan).

Kebaikan/Kelebihan Jus Hijau
  • Sayur-sayuran dan ulam-ulaman terdiri drpd vitamin, mineral,enzim dan phytonutrient semulajadi.Jus hijau salah satu cara mudah & ringkas 
  • Sebagai bahan untuk nyahtoksik atau detoks.Ulaman & buah-buahan seperti tembikai yg tinggi kandungan air serta nenas yg tinggi enzim, sesuai dijadikan bahan untuk pembuang toksik semulajadi.
  • Membantu dalam penyerapan nutrien agar lebih efisien.Kebanyakan drpd kita sering mengalami masalah di perut.Contoh, ketidakhadaman, kembung perut dan sebagainya yg berpunca drpd tabiat makan "sukahati'".Berapa orang daripada kita yg sejak dilahirkan hanya memakan tanpa proses?Tak pernah kenal apa itu junk food?Hmm.Kalau ada, Tahniah.Ibu kamu sememangnya bijak dalam menyediakan makanan berkahsiat :) Oleh kerana jus hijau hanya diekstrak drpd pati yg ada dlm sayur/ulaman dan buah-buahan tanpa seratnya, maka badan kita hanya menyerap kesemua nutrien tanpa semuanya pergi ke tandas!
  • Salah satu cara untuk menambah bilangan hidangan sayur-sayuran & buah-buahan dalam sehari.Cuba kira, berapa hidangan sayur/buah yg kita ambil?Nak dpt lima hidangan bukan senang.Lima hidangan  tak sama dgn lima jenis buah/sayur ok.Sila rujuk disini untuk bilangan hidangan sayur/buah.Juga, walaupun kita memang penggemar sayur tegar sekalipun, takkan mampu nak makan sebesen sayur/ulam misalnya!
  • Mentah lebih baik daripada yang dimasak.Sayur2an walaupun sangat tinggi khasiatnya, tetapi jika dimasak, maka akan rendah/kurang nilai nutrisinya.Enzim di dalam sayur/buahan yg mentah misalnya,sangat sensitif pd haba.Justeru jus hijau salah satu cara yg terbaik untuk memperolehi 100% nutrisi drpd sayur/buah.


Pahit ke rasanya?Sejujurnya, bila saya gunakan ulam raja, ya.Tapi, sebab ada kemanisan dr tembikai & nenas, jadi rasa pahitnya boleh diterima!Dengan ulam pegaga pula, saya boleh katakan yg paling saya suka.Tiada rasa pahit langsung.
   

3 comments:

  1. Saya pun baru tadi blend ulam raja dgn pisang, tomato, kiwi. pahit mmg pahit. tapi telan ja la :)

    ReplyDelete
  2. saya dah cuba jus pegaga memang sedap campur nenas sedikit untuk manis ......

    ReplyDelete